بررسی گوشی طرح کپی گلکسی نوت 20 سامسونگ پرچمداری در سایه بزرگان

بازدید: 698 بازدید
دوربین گوشی سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا شرکت SH

گوشی طرح کپی سامسونگ اولین بار در سپتامبر 2011 از نخستین عضو خانواده Galaxy Note رونمایی کرد. حالا 9 سال پس از آن تاریخ، نسل دهمین این سری در تابستان امسال رونمایی شد. دو گوشی جدید این خانواده در سال 2020، گلکسی نوت 20 و نوت 20 اولترا نام دارند و ما امروز با بررسی گوشی گلکسی نوت 20 سامسونگ در خدمت شما عزیزان خواهیم بود.

در دو سال اخیر، به غیر از نسخه استاندارد پرچمدار سری نوت، شاهد معرفی نسخه پلاس و اولترا نیز بودیم. این موضوع باعث شده تا نوت معمولی (غیرپلاس یا اولترا) که سال‌های سال تنها پرچمدار این خانواده بود، در سطح پایین‌تری از نظر اهمیت و توجه قرار بگیرد. دلیل آن هم به خوبی مشخص است، نسخه استاندارد از مشخصات پایین‌تری در مقایسه با نسخه اولترا (پلاس در سال گذشته) قرار دارد و بدین ترتیب Note20 Ultra عنوان پرچمدار تمام عیار را به خود اختصاص می‌دهد. با تمام این اوضاف نوت20 سامسونگ فارغ از مشخصات نسخه اولترا، بر روی کاغذ یک پرچمدار ایده‌آل به نظر می‌رسد. اما برای آنکه ببینیم این موضوع در واقعیت نیست صحیح است یا خیر، تصمیم گرفتیم به بررسی گوشی گلکسی نوت 20 سامسونگ بپردازیم.

بررسی گوشی گلکسی نوت 20 سامسونگ

باوجود آنکه نوت20 و نوت20 اولترا هر دو عضوی از یک خانواده هستند که در یک روز و یک ساعت معرفی شدند، از نظر مشخصات تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. شاید تنها نکته مشترک این دو دستگاه نرم‌افزار آنها و چیپست‌هایی است که سامسونگ برای این دو گوشی در نظر گرفته است. در بقیه موارد این دو دستگاه کاملاً متفاوت از یکدیگرند. البته این دو گوشی از نظر ظاهر نیز بی‌شباهت به یکدیگر نیستند. با این حال، با دقت بیشتر حتی در ظاهر و طراحی آنها نیز متوجه تفاوت‌ها خواهید شد.

همانطور که مطلع هستید گلکسی نوت 20 سامسونگ مانند همیشه با تراشه اگزینوس راهی بازار ایران شده است. نسخه‌ای هم که برای بررسی از سمت نمایندگی سامسونگ در اختیار وبسایت سخت‌افزار قرار گرفته، مجهز به همین تراشه است.

طراحی

در نگاه اول گلکسی نوت20 سامسونگ، همان نوت20 اولترا به نظر می‌آید که ابعاد آن کمی کوچکتر شده است. اما کمی دقیق‌تر که با این گوشی‌ها نگاه کنید، تفاوت‌ها یکی یکی ظاهر می‌شوند.

Galaxy Note20 Galaxy Note20 Ultra
ابعاد (میلیمتر) 161.6×75.2×8.3 164.8×77.2×8.1
وزن (گرم) 192 208

باوجود آنکه زبان طراحی همیشگی سری نوت، یعنی گوشه‌های تیز در نوت 20 هم حفظ شده، میزان شارپ بودن چهار گوشه دستگاه، کمی از نسخه اولترا کمتر است و این موضوع را در نمایشگر دستگاه هم شاهد هستیم. برخلاف نسخه اولترا، نمایشگر این دستگاه از نوع تحت با گوشی‌های گرد است و حفره‌ای در قسمت وسط بالای آن برای دوربین سلفی در نظر گرفته شده است.

میزان حاشیه‌های اطراف نمایشگر کمی بیشتر از نسخه اولترا بوده و در واقع 89.2 درصد (در مقابل 91.7 درصد) از سطح پنل جلو به نمایشگر تخصیص پیدا کرده است. در فاصله میان حاشیه نمایشگر و لبه بالایی دستگاه، بلندگوی مکالمه به شکلی ظریف قرار گرفته است که دیدن آنها با دقت بالا و چشمان تیزبین ممکن است.

سامسونگ اشاره‌ای به جنس قاب دور گوشی نگرده است، با این حال، این فریم که پنل جلو و عقب را به یکدیگر متصل کرده، فلزی به نظر می‌رسد. در لبه سمت چپ گوشی به غیر از خطوط آنتن که در چهار لبه حضور دارد، عنصر دیگری به چشم نمی‌خورد. در لبه سمت راست اما کلیدهای تنظیم صدا و پاور گوشی قرار گرفته‌اند. لبه بالا پذیرای میکروفون حذف نویز و شیار سیم‌کارت‌ها است. در حالیکه در لبه پایین گوشی جایگاه قلم S-Pen، بلندگوی اصلی دستگاه، پورت USB-C و میکروفون مکالمه قرار دارند.

مانند برادر بزرگتر، در قاب پشتی این گوشی هم یه محفظه مستطیلی شکل اما کوچکتر برای دوربین‌ها در نظر گرفته شده است. سه دوربین به همراه فلش و یک میکروفون در این محفظه جای گرفته‌اند. میزان برآمدگی جایگاه دوربین در نوت 20 بسیار کوچکتر است و دلیل آن عدم وجود دوربین پریسکوپی هست که در نسخه اولترا استفاده شده. این یعنی در صورتیکه گوشی را بدون قاب بر روی سطح صاف قرار دهید، میزان لق زدن آن در زمان کار کردن، کمتر خواهد بود.

سامسونگ یکی از عجیب‌ترین استراتژی‌های خود را در طراحی این گوشی به کار گرفته. نکته اول اینکه پنل شیشه‌ای جلو نمایشگر نوت 20 با گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود. این نه تنها مشابه با گوریلا گلس ویکتوس که در نوت20 اولترا استفاده شده نیست، بلکه از گوریلا گلس 6 که در نوت 10 هم استفاده شده بود، در سطح پایین‌تری قرار دارد. نکته دوم اینکه برای طراحی قاب پشت گوشی به جای شیشه و محافظ از پلاستیک استفاده کرده است. استفاده از پلاستیک در یک پرچمدار 1000 دلاری، از آن دست اتفاقات نیز که هر روز شاهد آن باشیم.

خوشبختانه نوت20 دارای گواهینامه دارای گواهینامه IP68 می‌باشد. این یعنی می‌تواند در برای نفوذ آب و غبار تا عمق 1.5 متر برای مدت 30 دقیقه از خود مقاومت نشان خواهد داد. سامسونگ این دستگاه را در رنگ‌های Mystic Green، Mystic Bronze، Mystic Gray، Mystic Red، Mystic Blue راهی بازار کرده است و رنگی که برای بررسی در اختیار ما قرار داشت، خاکستری بود. وزن پایین‌تر در مقایسه با نسخه اولترا و لبه‌های خمیده قاب پشتی و طراحی مات آن در اولین برخورد حس خوب یک محصول باکیفیت را منتقل خواهد کرد.

با این حال، بدنه پشت گوشی به واسطه جنس آن مستعد جذب اثر انگشت و آسیب است. نبود جک 3.5 میلیمتری هدفون و شیاری برای افزایش حافظه گوشی نیز از موارد دیگری است که سامسونگ در طراحی نوت 20 آنها را لحاظ نکرده است. به غیر از حذف جک هدفون که این روزها یک موضوع رایج در میان گوشی‌های پرچمدار است، موارد دیگر را شاید نتوانیم چندان برازنده نسل دهم عضوی از سری نوت بدانیم.

نمایشگر

نمایشگر از مشخصه‌هایی است که سامسونگ به دلیل تولید خانگی، همواره به عنوان یک نقطه قوت در گوشی‌های این شرکت شناخته می‌شود. این موضوع معمولاً در همه رده‌ها صدق می‌کند. گلکسی نوت 20 سامسونگ هم از یکی از بهترین نمایشگرهای تولید شده توسط این شرکت بهره می‌باشد. البته به نظر می‌رسد که تکنولوژی ساخت این صفحه نمایش با نمایشگر Dynamic AMOLED 2X که در گوشی نوت 20 اولترا دیده بودیم، متفاوت است.

نوت20 دارای یک نمایشگر 6.7 اینچی از نوع Super AMOLED Plus است. سامسونگ به این موضوع اشاره‌ای نکرده که پلاس انتهای نام این نمایشگر به چه معناست و یا حتی تفاوت این نمایشگر با داینامیک آمولد نسخه اولترا چیست، اما این ممکن است به پشتیبانی نمایشگر از HDR10+ ربط داشته باشد. این نمایشگر دارای رزولوشن 1080×2400 پیکسل با نسبت ابعاد 20:9 و تراکم پیکسلی 393 پیکسل بر اینچ است.

به‌طورکلی میزان روشنایی نمایشگر گلکسی نوت20 تقریباً در تمام شرایط، حتی در زیر نور مستقیم آفتاب نیز رضایت بخش است. ماکسیمم روشنایی دستگاه در حالت دستی در حدود 400 نیت است، اما در حالت خودکار، این روشنایی به 700 نیت هم خواهد رسید و طبیعتاً در این سطح از روشنایی، همه چیز در نمایشگر خوانا و قابل مشاهده خواهد بود. با این حال، این رقم قابل قیاس 1024 نیت که در نوت20 اولترا تجربه کرده بودیم، نیست.

در بخش تنظیمات نمایشگر برای نوع نمایش تصاویر دو حالت Natural و Vivid در نظر گرفته شده است. حالت Natural فضای رنگ sRGB را تحت پوشش قرار می‌دهد، در حالیکه حالت Vivid گرایش بیشتری به نمایش رنگ‌ها در فضای رنگی DCI-P3 دارد. مشخصاً در حالت نچرال رنگ‌ها طبیعی‌تر به‌نظر می‌رسند، اما در حالت ویوید با اشباع رنگ‌ها تصاویر چشم‌نوازتری خواهند شد. در مجموع دمای رنگ‌ها به طور کلی گرم‌تر از حد معمول نمایش داده می‌شود که می‌توان در تنظیمات نمایشگر آن را به صورت دلخواد تغییر داد.

در منوی تنظیمات نمایشگر گزینه‌های مفید دیگری مانند Blue Light Filter برای حذف نورهای آبی مضر، Dark Mode برای فعال کردن تم تیره در گوشی و برنامه‌ها، Full Screen Apps برای بهره‌بردن برنامه‌ها از نمایشگر تمام‌صفحه، Edge Screen برای ایجاد منوی میانبر در لبه‌های خمیده نمایشگر و گزینه Navigation Bar برای تغییر جایگاه کلیدهای ناوبری گوشی و یا استفاده از ژست‌های حرکتی در نظر گرفته شده است. با استفاده از قابلیت Accidental Touch Protection هم می‌توانید از لمس‌های اتفاقی نمایشگر گوشی جلوگیری کنید. البته از آنجاییکه نمایشگر نوت 20 تخت طراحی شده است، مانند نوت 20 اولترا شاهد لمس اشتباهی نواحی کناری نمایشگر نخواهید بود.

Video Enhancer یکی دیگر از امکاناتی بوده که در بخش تنظیمات گوشی گلکسی نوت 20 است. فعال کردن این قابلیت منجر به با بالابردن کیفیت تصاویر ویدئوها، روشن‌تر کردن آنها و زنده‌تر شدن رنگ‌های در محتوای قابل پخش می‌شود. این امکان در حال حاضر، برای 5 برنامه Video Player، یوتیوب، Google Play Movies & TV ، نتفلیکس و توئیچ در دسترس است. در تنظیمات نمایشگر گوشی، گزینه Screen Resolution به چشم نمی‌خورد و این یعنی گوشی به‌طور پیش‌فرض در بالاترین میزان کیفیت تنظیم شده است.

اما نکته تأمل برانگیز ماجرا اینست که در بخش تنظیمات خبری از گزینه Motion Smoothness برای تنظیم نرخ نوسازی نمایشگر (60 هرتز یا 120 هرتز) وجود ندارد. متأسفانه سامسونگ برای این نمایشگر نرخ نوسازی بالاتر را در نظر نگرفته است و نوت20 استاندارد مانند یک گوشی معمولی در بازار دارای ریفرش ریت استاندارد 60 هرتز است. این درحالیست که تمامی سه گوشی سری S20 با نمایشگرهایی با نرخ نوسازی بالاتر راهی بازار شده بودند. نمایشگر نوت 20 یکی از بهترین نمایشگرهای موجود در کلاس خود به حساب می‌آید، اما استفاده از تکنولوژی متفاوت با نسخه اولترا برای این گوشی و در نظر گرفتن نرخ نوسازی 120 هرتز از کاستی‌های اصلی آن به حساب می‌آیند.

سخت‌افزار

سیاست سامسونگ برای ارائه گوشی‌های پرچمدار خود با دو نوع سخت‌افزار متفاوت در گوشی‌های سری نوت 20 هم، همچنان پابرجا است. گلکسی نوت 20 مانند برادر بزرگتر خود در بازار چین، ژاپن، کره جنوبی و آمریکا با اسنپدراگون 865+ کوالکام و در دیگر نقاط جهان با اگزینوس 990 سامسونگ عرضه شده است. نسخه‌ای هم که برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته، مجهز به چیپست پرچمدار اگزینوس با پشتیبانی از شبکه 5G است.

اگزینوس 990 با معماری 7 نانومتری پلاس طراحی شده و دارای هشت هسته (2 هسته 2.73 گیگاهرتزی Mongoose M5، دو هسته 2.50 گیگاهرتزی Cortex-A76 و 4 هسته 2.0 گیگاهرتزی Cortex-A55) و پردازنده گرافیکی Mali-G77 است. این پردازنده در نوت 20 با 8 گیگابایت حافظه رم و 256 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی از نوع UFS 3.0 همراه شده است. متأسفانه همانطور که در بخش طراحی گوشی به آن اشاره کردیم، امکان افزایش فضای گوشی از طریق کارت حافظه برای این دستگاه در نظر گرفته نشده است.

برای اینکه ببینیم عملکرد سخت‌افزاری نوت 20 چگونه است، در اولین گام به سراغ تست‌های بنچمارک رفتیم. همانطور که در ادامه مشاهده خواهید کرد، نوت 20 با چیپست اگزینوس 990 امتیازاتی در اندازه یک گوشی پرچمدار کسب کرده است. البته مانند برادر بزرگتر خود، امتیازهای کسب شده توسط این گوشی بهترین نبود و در مقایسه با رقیبانی که اسنپدراگون 865+ و حتی 865 معمولی راهی بازار شده‌اند، در رتبه پایین‌تری قرار گرفت. با این حال، مقایسه با مقایسه امتیازهای نوت20 و نوت20 اولترا، مشاهده خواهید کرد که نسخه استاندارد در تمامی تست‌ها امتیاز بالاتری نسبت به برادر بزرگتر خود کسب کرده است.

البته می‌دانید که اختلافات اینچنینی در نمره بنچمارک، معمولاً تفاوت محسوسی در کاربری گوشی ایجاد نخواهند کرد. گلکسی نوت 20 سامسونگ همانطور که از یک گوشی با چیپست پرچمدار انتظار می‌رفت، از پس انجام تمامی وظایف خود برمی‌آید. از کارهای سبک مانند برقرار تماس، ارسال پیام گرفته تا استفاده از دوربین، وبگردی و فعالیت‎های سنگین مانند بازی و کار با برنامه‌های حجیم، همگی با سرعت خوب و کیفیت بالا اجرا می‌شوند.

باوجود سخت‌افزار مشابه با نوت 20 اولترا، از آنجاییکه این گوشی فاقد نمایشگری با نرخ نوسازی بالاتر است، میزان روان بودن نمایشگر مشابه با آن چیزی که در نسخه بزرگتر دیده بودیم نیست. البته این موضوع تنها در حالتی محسوس است که دو گوشی در کنار هم مشغول اجرای محتوای یکسان باشند. در غیر اینصورت، نوت 20 یک گوشی سریع با نمایشگر روان است و هیچ نشانه‌ای از کندی در آن وجود نخواهد داشت. با این حال، کماکان مشکل گرم شدن دستگاه در انجام عملیات سنگین همچنان در نوت 20 هم به قوت خود باقیست.

سامسونگ برای تأمین امنیت این گوشی به‌غیر از روش‌های معمول سنتی مانند استفاده از رمز، الگو و پین، دو روش احراز هویت دیگر نیز در نظر گرفته شده است. روش اول، حسگر اثر انگشت است که در زیر نمایشگر آن جای گرفته. این سنسور از نوع اولتراسونیک بوده و خوشبختانه در مقایسه با نسل‌های قبلی خود بهبود پیدا کرده و حالا هم از دقت و هم سرعت بسیار خوبی برخوردار است. دومین روش، تشخیص چهره دو بعدی است که در آن دوربین سلفی قادر به باز کردن قفل صفحه است. مشابه اکثر پرچمداران بازار نوت20 به‌دلیل آنکه فاقد سنسور تشخیص عمق است، نمی‌تواند با دقت و امنیت بالا این عمل را انجام دهد. با این وجود، اگر بحث نگرانی امنیتی را کنار بگذاریم، دوربین سلفی از نظر سرعت تشخیص چهره در تمامی شرایط عملکرد بسیار خوبی دارد.

گلکسی نوت 20 تمامی امکانات اتصال مورد نیاز یک گوشی هوشمند بالارده را به کاربر ارائه می‌کند. مودم 5G، پورت USB 3.2 Type C، بلوتوث نسخه 5.0، وایفای 802.11 a/b/g/n/ac/6 باند دوگانه برجسته‌ترین این ماژول‌ها هستند. همانطور که مطلع هستید، سرعت دریافت و ارسال اطلاعات در اکثر ماژول‌های مذکور قابلیت بررسی دارد، اما متأسفانه به‌دلیل شرایط مرتبط با قوانین رجیستری در ایران، امکان استفاده از سیم‌کارت و بررسی عملکرد این قابلیت‌ها وجود ندارد. در کنار این موضوع، شبکه 5G هنوز در مرحله آزمایش به سر می‌برد و هنوز به صورت گسترده مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

خوشبختانه نوت20 هم به بلندگوهای استریو مجهز است و کیفیت و بلندی صدا در این گوشی در سطح بالاتری در مقایسه با گوشی‌هایی با بلندگوی مونو قرار دارد. با این حال، جنبه منفی در رابطه با صدای این گوشی، عدم وجود جک 3.5 میلیمتری هدفون است. البته سامسونگ یک هدفون USB-C درون جعبه این گوشی قرار داده است.

قلم S-Pen

وجه تمایز گوشی‌های سری نوت با سری S و حتی دیگر پرچمداران اینست، این گوشی‌ها با قلم راهی بازار می‌شوند. سامسونگ هر سال با اضافه کردن قابلیت‌های جدید و بهینه کردن امکانات پیشین S-Pen، طرفداران سری نوت را به خرید نسل جدید این گوشی تشویق می‌کند. قلم نوت 20 هم امسال باوجود آنکه از نظر طراحی تفاوت چندانی با نسل قبل نداشته و فقط جایگاه آن در لبه پایین گوشی از راست به چپ منتقل شده است، اما از نظر امکانات دستخوش تغییرات مثبتی شده است.

سرعت پاسخگویی قلم S-Pen در نوت 20 بسیار بالاتر رفته و حالا سرعت تأخیر آن 26 میلی ثانیه شده است. این در حالیست که در نوت 10 میزان تأخیر قلم 42 میلی ثانیه بود. البته 26 میلی ثانیه همچنان قابل مقایسه با 9 میلی ثانیه‌ای که در نوت20 اولترا تجربه کردیم، نیست. با این حال، تغییرات در این نسخه نیز همچنان مشهود است و بهبود کیفیت کار با قلم را در نوت 20 هم می‌توان مشاهده کرد.

خوشبختانه سامسونگ تمامی قابلیت‌های نرم‌افزاری قلم در گوشی نوت20 اولترا را در نوت20 استاندارد نیز تعبیه کرده است که از جمله آنها می‌تواند به “AI point prediction” برای پیش‌بینی حرکت بعدی کاربر با قلم اشاره کرد. قابلیت جدید دیگر Anywhere actions است که با استفاده از آن می‌تواند از قلم از هر نقطه تنها با نگه داشتن کلید آن و ژست‌های هوایی عملیات انجام دهید. 5 حرکت برای این منظور تعریف شده که عملیات ناوبری و کاربردهای مخصوص قلم از جمله Back، Home، Recent، Smart Select و Screen Write آن را انجام می‌دهند.

علاوه‌براین با استفاده از قابلیت App action قادر خواهید بود تا انتخاب کنید قلم در هر کدام از برنامه‌ها به چه صورت عمل کند و یا اصلاً تأثیری در روند کار شما نداشته باشد. در کنار این موارد، قابلیت‌های Air actions هم با ژست‌های هوایی قادر به انجام عملیات در محیط گوشی است. امکان اضافه کردن متن با قلم در حاشیه فایل PDF از دیگر قابلیت‌های جدید است. شما می‌توانید از فایل ادیت شده به عنوان یک پاور پوینت در ارائه و یا موارد دیگر استفاده کنید. همگام سازی صدا با دست نوشته، صاف کردن نوشته‌هایی که به صورت کج ثبت شده‌اند و امکان سینک کردن نوت‌های گوشی با ویندوز از دیگر قابلیت‌های جدید قلم نوت20 است.

در کنار این موارد، کاربردهای همیشگی و روتین قلم، مانند بیرون آوردن قلم در حالت نمایشگر خاموش و شروع به نوشتن کردن همچنان در نوت20 هم پابرجا است. در زمان روشن بودن نمایشگر نیز بیرون آوردن قلم به سبک همیشه به ظاهر شدن منو Air command در صفحه منجر می‌شود که البته می‌توانید در صورت تمایل گزینه‌های موجود در این منو را تغییر دهید.

نرم‌افزار

سامسونگ گلکسی نوت20 را با بروزترین نسخه از سیستم عامل که با جدیدترین نسخه از رابط کاربری این شرکت شخصی سازی شده راهی بازار کرده است. این گوشی دارای رابط کاربری OneUI 2.5 بر پایه اندروید 10 است. نسخه جدید این نرم‌افزار در ظاهر تفاوت خاصی با نسخه 2.0 گوشی‌های S20 ندارد و به نظر می‌رسد بهینه‌سازی در پوسته از جمله تغییرات این نسخه در مقایسه با نسل قبل است که چشم قادر به تشخیص آن نیست.

رابط کاربری جدید سامسونگ طیف وسیعی از امکانات و قابلیت‌های کاربردی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. خوشبختانه تعداد برنامه‌های پیش‌فرض در نوت20 چندان آزاردهنده نیست و از آنجاییکه امکان حذف و حتی عدم نصب آنها در نظر گرفته شده، جای نگرانی ندارد. حالت Night Mode که در اندروید 10 به‌صورت سیستمی گسترده‌تر شده، کاملاً یکپارچه تمامی قسمت‌های رابط کاربری را به رنگ‌های تیره در می‌آورد و کار با گوشی در شب و محیط‌های تاریک را آسان‌تر کرده است. البته از تأثیر مثبتی که این حالت در میزان مصرف باتری گوشی دارد، نیز نمی‌توان غافل شد.

از سوی دیگر امکاناتی نیز هستند که نقش موثری در بالارفتن میزان مصرف باتری دارند. به عنوان مثال قابلیتAOD یا صفحه نمایش همیشه روشن که می‌تواند سرعت تخلیه باتری را بالاتر ببرد. البته در تنظیمات جدید امکان آن وجود دارد که فقط در صورت لمس نمایشگر، AOD فعال ‌شود و بدین ترتیب میزان مصرف باتری کمتر از گذشته خواهد شد.قابلیت Digital well-being و Parental Control نیز در نرم‌افزار این کهکشانی تعبیه شده و نه تنها شما را از میزان وقتی که در برنامه‌های مختلف می‌گذرانید مطلع می‌کند؛ بلکه می‌توانید محدودیت‌هایی برای استفاده شما یا فرزندنتان از گوشی و برنامه‌های آن نیز اعمال کند. منوی Edge Screen هم که میان‌بری برای برنامه از لبه گوشی خواهد بود، از دیگر امکانات کاربردی این UI است.

منو Game Launcher نیز که در نرم‌افزار این گوشی در نظر گرفته شده، محیطی مخصوص بازی ارائه می‌کند. در این قسمت امکان این وجود دارد که برای بازی‌ها تعیین شود که تمرکز دستگاه بر روی چه گزینه‌ای باشد؛ مصرف باتری، عملکرد بهتر یا تعادل میان این دو گزینه. باوجود حذف کلید اختصاصی دستیار بیکسبی، کلید پاور دستگاه حالا قابل برنامه‌ریزی شده و می‌توان از طریق آن بیکسبی را فعال کرد و یا عملیات دیگری انجام داد.

رابط کاربری نسل جدید سامسونگ محیطی ساده و زیبا دارد که دسترسی به همه چیز در آن راحت است. امکاناتی مانند گیم لانچر، اج اسکرین، تم تاریک و البته قابلیت‌هایی که به لطف قلم نوت20 در نرم‌افزار این گوشی در نظر گرفته شده، می‌تواند به لذت استفاده از گوشی بیافزاید.

دوربین

دوربین یکی از آن بخش‌هایی است که دو گوشی نوت20 و نوت20 اولترا با یکدیگر تفاوت‌های اساسی دارند. برخلاف نسخه اولترا در نوت 20 معمولی خبری از دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی یا دوربین تله‌فوتو از نوع پریسکوپی نیست. با این حال، به نظر می‌رسد که دوربین فوق عریض و سلفی هر دو گوشی دارای سنسورهای مشابهی باشند.

سامسونگ برای نوت 20، یک دوربین اصلی با سنسور 12 مگاپیکسل در نظر گرفته است. این دوربین دارای گشادگی دیافراگم f/1.8 و پیکسل‌های به بزرگی 1.8 میکرومتر بوده و از لرزشگیر اپتیکال تصویر به همراه فوکوس خودکار با تشخیص فاز Dual Pixel بهره می‌برد. باوجود تفاوت‌هایی که میان دوربین‌های این گوشی با نسخه اولترا وجود دارد، تصاویری که نوت20 به ثبت می‌رساند از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند. رنج دینامیکی عکس‌ها و رنگ عالی و نزدیک به واقعیت است و به لطف HDR هوشمند جزئیات خوبی تقریباً در تمامی شرایط به ثبت می‌رسد.

در کنار دوربین اصلی، یک سنسور12 مگاپیکسلی از نوع فوق عریض با گشادگی دیافراگم f/2.2 جای گرفته است. این دوربین تصاویری که دوربین اصلی نمی‌تواند تمام منظره را در کادر جای دهد، با زاویه دید 120 درجه ثبت می‌کند. کیفیت تصاویر ثبت شده با این سنسور بسیار خوب و با کمترین میزان اعوجاج است. دوربین فوق عریض هم در مقایسه با نسل قبل پیشرفت کرده است و تصاویر دلپذیرتری ارائه می‌دهد. اعوجاج گوشه‌های تصویر با پردازش بهبود پیدا کرد و جنس رنگ و پویایی تصاویر و سطح جزئیات درست مانند دوربین اصلی دستگاه شده است.

دوربین سوم از یک سنسور 64 مگاپیکسلی با f/2.0 بهره می‌برد. این سنسور مجهز لرزشگیر اپتیکال تصویر و فوکوس خودکار با تشخیص فاز است. سامسونگ اعلام کرده است که این سنسور از نوع تله‌فوتو است، اما در شرایطی که بزرگنمایی 3x را به صورت هایبرید (ترکیب اپتیکال و دیجیتال) ارائه می‌کند، به نظر می‌رسد که این زوم با کراپ تصویر خلق شده است و از نظر کیفیت، میزان نویز و سطح جزئیات هم به خوبی یک زوم 3x اپتیکال نیست.

نوت 20 امکان عکاسی تا بزرگنمایی 30 برابر را دارد و باوجود پردازش‌های نرم‌افزاری در زمان ثبت عکس، زمانیکه که محدوده زوم را به بالاتر از 10x افزایش دهید، با تصاویر آبرنگی و از دست رفتن جزئیات روبه‌رو خواهید. در واقع از 10x به بالاتر، امکان بزرگنمایی دربین بیشتر در جهت سرگرمی کاربر و کنجکاوی است و تصاویر ثبت شده آنقدرها مناسب برای اشتراک گذاری در پلتفرمی نیستند.

سامسونگ برای دوربین سلفی گوشی نوت 20 از یک سنسور 10 مگاپیکسلی با f/2.2 استفاده کند که مجهز به فوکوس خودکار با تشخیص فاز از نوع دوال پیکسل است. مانند نسخه اولترا تصاویر ثبت شده با این دوربین کیفیت قابل قبولی دارند. البته در تصاویر ثبت شده در محیط‌های تاریک و کم‌نور وجود نویز تا حدی مشهود است. برای این دوربین امکان عکاسی زاویه عریض هم در نظر گرفته شده است که البته عکس در حالت نرمال، نسخه کراپ شده همین حالت است. اما سوئیچ کردن خودکار میان این دو حالت با تشخیص دو چهره یا بیشتر در عکس نکته جالبی است.

نرم‌افزار دوربین گلکسی نوت20 و هوش مصنوعی این گوشی به سنسورهای این گوشی کمک می‌کنند تا تصاویر در بالاترین سطح کیفیت به گالری عکس کاربر منتقل شوند. برای این گوشی مانند نسخه اولترا حالت‌های مختلف عکاسی و فیلمبرداری ارائه شده است که از مهمترین آنها می‌توان به Night (مخصوص عکاسی در محیط‌های تاریک و کم نور)، Live Focus (افکت بوکه برای تار کردن پس‌زمینه تصویر)، Pro (امکان تنظیم دستی)، Food (برای عکاسی از غذا)، پانوراما، Single Take (عکاسی و فیلمبرداری به طور همزمان توسط دوربین‌های مختلف)، Hyperlapse (ویدئوهای زمان گریز) و … اشاره کرد.

در مجموع دوربین‌های نوت 20 از امکانات خوبی برای عکاسی و فیلمبرداری برخوردارند و اگر بخواهیم منصفانه به تصاویری که در بررسی گوشی گلکسی نوت 20 سامسونگ ثبت شده، نگاه کنیم، می‌بینیم که این دوربین‌ها انتظارات را به خوبی برآورده می‌کنند. هرچند که دوربین اصلی و تله به خوبی دوربین نوت20 اولترا عمل نمی‌کند، اما این تفاوت با اختلاف قیمت دو گوشی قابل توجیه است.

نمونه تصاویر ثبت شده در بررسی گوشی گلکسی نوت 20 سامسونگ
Live Focus

2x

Normal

Wide

Live Focus

Normal

0.5x

1x

2x

3x

5x

Live Focus

Live Focus

0.5x

1x

2x

3x

5x

10x

30x

Night

Normal

0.5x

1x

3x

Live Focus

Normal

Night

2x

1x

برای دریافت نمونه‌هایی از تصاویر ثبت شده با کیفیت اصلی، فایل زیر را دانلود کنید:

دانلود فایل

باتری

نسخه استاندارد پرچمدار سری نوت با یک باتری 4300 میلی آمپرساعتی در درون جعبه راهی بازار می‌شود. در مقایسه با نسل قبل (نوت10 با باتری 3500 میلی آمپرساعتی) و برادر بزرگتر (نوت20 اولترا با باتری 4500 میلی آمپرساعتی)، این ظرفیت مناسبی برای باتری نوت20 به حساب می‌آید. باوجود آنکه این گوشی از نرخ نوسازی بالاتر برای نمایشگر خود بهره نمی‌برد، عملکرد شارژدهی آن بهتر از آن چیزی بود که در نسخه اولترا دیده بودیم.

سامسونگ 4 حالت برای مصرف انرژی این گوشی در نظر گرفته است که به طور پیش‌فرض بر روی گزینه Optimised (بهینه) تنظیم است. در صورتیکه آن را بر روی High Performance قرار دهید، میزان مصرف شارژ محسوس‌تر از قبل خواهد شد. دو حالت دیگر، یعنی Medium-power saving (سطح میانی ذخیره انرژی) و Maximum power saving (بالاترین سطح ذخیره انرژی) برای زمانیکه نیاز به مدیریت مصرف باتری است، می‌توانند بسیار کاربردی واقع شوند.

این گوشی مانند نوت20 اولترا دارای یک شارژر سریع 25 وات است که از سرعت خوبی برخوردار است. برای نوت20 امکان پشتیبانی از شارژ بی‌سیم با توان 15 وات و شارژر بی‌سیم معکوس با توان 4.5 وات نیز در نظر گرفته شده است. برخلاف آنچه که در نسخه اولترا تجربه کرده بودیم، باتری این گوشی عملکرد رضایت بخش و قابل قبولی دارد و با استفاده معمول می‌تواند حداقل یک روز کامل شارژدهی داشته باشد. با وجود عملکرد خوب، باتری نوت20 هم فاصله زیادی با بهترین بودن دارد.

جمع‌بندی

گلکسی نوت 20 پرچمدار 1000 دلاری سامسونگ است که در زیرسایه نوت 20 اولترا راه خود را به بازار وا کرده است. نوت 20 برخلاف نسل‌های قبلی خود نتوانست آنگونه که باید توجهات را به سمت خود جلب کند. شاید اصلی‌ترین دلیل آن نیز سیاست سامسونگ در تمرکز بیشتر بر روی نسخه اولترا و کم لطفی به نسخه اصیل‌تر این خانواده باشد. سامسونگ با طراحی نوت20 با بدنه پلاستیکی و دیگر تغییرات مشابهی که در آن اعمال کرده، کلاس این گوشی را از پرچمدار به یک رده پایین‌تر تنزل داده است.

نکته مهم دیگر استراتژی این شرکت در قیمت‌گذاری نوت 20 است. فارغ از آنکه نوت20 اولترا با برچسب قیمت 1300 دلاری به بازار آمده، زمانیکه کاربری قصد خرید یک گوشی 1000 دلاری دارد، انتظار دارد که همه چیز در آن در بهترین سطح کیفیت باشد. غافل از آنکه نوت 20 حتی در خانواده خود هم از این نظر بهترین نیست. با تمامی این اوصاف، این گوشی از امکانات بسیاری خوب و منحصر به فردی مانند قلم S-Pen، نمایشگر باکیفیت و دوربین‌های متنوع و نرم‌افزار به‌روز بهره می‌برد. اگر به دنبال خرید یک گوشی پرچمدار از سری نوت سامسونگ بوده، اما توان خرید نوت 20 اولترا را در خود نمی‌بینند، گلکسی نوت 20 استاندارد می‌تواند گزینه ایده‌الی برای شما باشد.

مزایا:

کیفیت ساخت بالا
نمایشگر باکیفیت
نرم‌افزار به‌روز
دوربین‌های متنوع با عملکرد مناسب

معایب:

بدنه پلاستیکی
عدم پشتیبانی از کارت حافظه
نبود جک 3.5 میلیمتری هدفون
ارائه گوشی با دو سخت‌افزار متفاوت
قیمت بالا

پیشنهاد گوشی طرح :

گلکسی نوت20 سامسونگ مناسب برای افرادی است که به دنبال خرید پرچمداری از سری نوت سامسونگ هستند و از پس هزینه خرید نوت20 اولترا برنمی‌آیند.

9.1امتیاز9.3سخت‌افزار9.4نرم‌افزار9.2صفحه نمایش9دوربین9.1صدا9.2طراحی8.5باتری8.7ارزش خرید

بیشتر بخوانید: بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ

دسته بندی اخبار فروشگاه طرح اصلی دسته‌بندی گوشی کپی رام گوشی چینی گوشی موبایل طرح اصلی مجله تکنولوژی مقایسه گوشی طرح اصلی
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت